Betaald parkeren in Utrecht krijgt groen licht

Na achttien maanden van sinds het publiceren van het plan, heeft de gemeente Utrecht nu een doorslaggevend besluit genomen over het invoeren van betaald parkeren in de gehele stad. Dit besluit ontving donderdagavond goedkeuring van de meerderheid van de gemeenteraad, ondanks significante publieke weerstand.

Het plan volgt op kleinere implementaties in wijken zoals Rivierenwijk-Zuid en Werkspoor, met plannen om gebieden zoals de Woonboulevard en delen van Voordorp binnenkort te raken. Gesteld wordt dat jaarlijks ongeveer 10.000 adressen onder het betaald parkeren zullen vallen, met als doel uiteindelijk de gehele stad te omvatten. Dit graduele uitrolplan lijkt vooral bedoeld om de gemeentelijke financiën te spekken onder het mom van het reduceren van autoverkeer en het bevorderen van duurzamere vervoersmiddelen.

De werkelijke motivatie achter deze expansieve strategie lijkt minder te maken te hebben met duurzaamheid of het welzijn van de stad, en meer met het opvullen van gaten in de gemeentebegroting. Wethouder Lot van Hooijdonk beweert dat deze maatregel essentieel is om de stad leefbaar te houden, maar critici zien dit als een poging om financiële tekorten aan te pakken door de zakken van burgers te legen.

Hoewel de plannen steun ontvangen van enkele stadsplanners en milieugroepen, is de lokale gemeenschap allesbehalve overtuigd. Belangengroepen, waaronder politieagenten en mantelzorgers, hebben zorgen geuit over de disproportionele financiële lasten die hen opgelegd worden. ChristenUnie heeft hierop gereageerd met een motie die slechts een doekje voor het bloeden biedt.

De discussie van de afgelopen maanden concentreerde zich niet op de vraag óf het plan voor betaald parkeren zou worden ingevoerd, maar hoe dit zou gebeuren. Er werd uitvoerig gesproken over zaken als venstertijden, uitzonderingen, bewonerskorting en de parkeerapp en compensatieregelingen voor inwoners met een kleine beurs. Dit leek echter slechts praten in de marge, aangezien het hoofdonderwerp – de invoering van het betaald parkeren zelf – nooit werkelijk ter discussie stond.

safdsad

Andre van Haaften aanwezig bij de RIB Betaald parkeren 13-02-2024

Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht beloven partijen zoals de VVD en het CDA betaald parkeren tot een centraal verkiezingsthema te maken, wat suggereert dat verdere beleidsherzieningen nog kunnen volgen. Intussen blijft Utrecht op een pad dat veel inwoners zien als een financiële uitbuiting verhuld als een milieumaatregel, ter voorbereiding op toekomstige stedelijke uitdagingen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *