VVD kritisch op plan betaald parkeren: petitie met 20.000 handtekeningen al langer aan de kaak gesteld

De VVD in de Utrechtse gemeenteraad kraakt het plan om betaald parkeren in de hele gemeente in te voeren en heeft hierover 70 vragen ingediend. Het stadsbestuur van Utrecht werkt aan het invoeren van betaald parkeren in alle woonwijken in de gemeente. De VVD is hier fel op tegen, omdat zij van mening zijn dat dit plan geen problemen oplost, maar juist problemen veroorzaakt voor inwoners en ondernemers. De partij wijst op de gevolgen van betaald parkeren, zoals extra kosten voor inwoners, vertrekkende leraren op scholen in gebieden met betaald parkeren en de afname van omzet van winkelcentra.

De VVD stelt dat het invoeren van betaald parkeren in strijd is met de wet en eigen regels van de gemeente. In beleidsstukken heeft het stadsbestuur zelf opgeschreven dat het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente niet mag van de landelijke wet. Toch gaat het stadsbestuur dit plan uitvoeren, terwijl de wet niet is gewijzigd. De VVD wil hierover opheldering.

De VVD benadrukt ook het belang van draagvlak en inspraak van bewoners. De gemeente mag betaald parkeren alleen invoeren als daar draagvlak voor is in een buurt en een meerderheid van de bewoners vóór stemt. Volgens de VVD heeft het stadsbestuur nog niet aan bewoners gevraagd wat zij van het plan vinden. De gemeenteraad moet volgens de VVD eerst de mening van inwoners meenemen in hun besluitvorming.

De petitie (van Betaalbaar Utrecht) met meer dan 20.000 handtekeningen toont aan dat veel inwoners van Utrecht zich zorgen maken over het invoeren van betaald parkeren. De VVD vraagt zich af wanneer de gemeenteraad gaat luisteren naar haar inwoners en terugkomt op plannen die heel duidelijk niet de steun hebben van veel van haar inwoners. De VVD-fractie organiseert op maandagavond 6 maart een bijeenkomst over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente om ideeën en zorgen van inwoners op te halen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *