Betaalbaar parkeren

In het coalitieakkoord was dit voorjaar al te lezen dat de gemeenteraad Utrecht volledig wilt voorzien van betaald parkeren. Gepland was om een draagvlakmeting vooraf te doen, maar dat gaat veranderen. Bewoners kunnen zich enkel uitspreken over de volgorde van invoering van het betaald parkeren.

“De inspraak richt zich niet op de vraag óf betaald parkeren in de hele stad moet worden ingevoerd. We kunnen ons voorstellen dat niet iedereen daar enthousiast over is.”

In de meeste wijken buiten de binnenstad is geen parkeerprobleem en zijn maatregelen niet noodzakelijk. De invoering hiervan heeft enkel een financieel oogpunt en is niet in het belang van de inwoners, forenzen en bezoekers van de stad Utrecht. Voorkom invoering hiervan!

Teken de petitie en voorkom volledig betaald parkeren

Hieronder zie je de huidige parkeerzones. Alle wijken daar buiten gaan straks ook bij de buitenste zone horen. Compleet onnodig. Onlangs is ook het gratis parkeren op feestdagen al afgeschaft, omdat het niet inclusief zou zijn.

Bereikbaar

Je kan al jaren nog meer met moeite door de stad rijden met de auto. Iemand afzetten op centraal station is een kriem en weer wegkomen over de kruising Graadt van Roggenweg en Croeslaan is helemaal een verschrikking. Ook vanaf de snelweg door Oog in al over de Joseph Haydnlaan en de Lessinglaan gaat niet veel beter, altijd in een lange rij aansluiten. Om over de oost kant maar niet te spreken, aanrijroutes via de Biltstraat zijn net zo vertragend. Doseerlichten en vertragingstactieken zijn al jaren manieren waarop de gemeente de autorijder pest.

Dit is volgens ons geen oplossing. Neem in plaats daarvan eens een voorbeeld aan een stad zoals Ljubljana, in Slovenië. Als je wilt dat er minder auto’s in de stad komen, dan dien je waardige alternatieven te bieden. Zelf de gehele binnenstad autoluw maken kan de binnenstad ten goede komen, echter werkt dit alleen met zogenoemde parkeerhubs nabij de binnenstad en niet aan de rand van de gemeente.

Betere plekken zijn bijvoorbeeld de Jaarbeurs, De Grifthoek en Kruisstraat. Vanaf deze parkeerhubs ben je binnen een paar minuten lopen in de binnenstad. Alleen vanaf de Jaarsbeurs moet je de Moreelsebrug over, wat iets verder lopen is. Natuurlijk moet de weg van en naar deze parkeerhubs wel aangepakt worden. Op Hoog Catharijne kan ook geparkeerd worden, voor als je echt dichtbij wilt staan.

Potentiële parkeerhubs

De huidige parkeergarages op Paardenveld, La Vie en Springweg kunnen gebruikt worden door de bewoners. De St Jacobsstraat met de Nieuwekade en Mariaplaats met de Springweg zijn dan de enige wegen waar auto kunnen rijden in de stad.

Doorstroming

Door de aanrijroute via de Van Zijstweg meer te benutten wordt direct het Westplein en de Daalsetunnel ontlast. Het verkeer naar de Amsterdamsestraat weg kan dan weer doorrijden. Ook door de Croeselaan door te trekken naar het Jaarbeursplein en zowel de K+R en de taxi’s daar naar toe te verplaatsen is het niet meer nodig de bocht om het NH hotel te maken.

Om het verkeer richting het noorden van de stad verder te ontslasten dient de afslag Oog en Al terug te komen. De directe aansluiting op Vleutensebaan en de Hogeweidebrug zorgt ervoor dat het verkeer niet meer over de Joseph Haydnlaan hoeft te rijden.

Meer dan genoeg opties om de binnenstad weer bereikbaar te maken.